Pang, du är död!

Nu ska ni få höra om en av världens bästa filmer, den bästa i sin genre, så bra och perfekt att JA DEN TILL OCH MED HAMNAR I KATEGORIN POESI!!!!!1111

Jag pratar självklart om filmen The Good, the Bad and the Ugly, på svenska Den Gode, den onde och den fule och på italienska Il Buono, il Brutto, il Cattivo. Italienska, ja, för detta är något så sensationellt som en italiensk western. Inte alla skådespelare kunde engelska, därför sa vissa sina repliker på engelska, vissa på italienska och vissa sa bara något sammelsurum, innan filmen skickades till Staterna för att dubbas.

Musiken i sig är även den ett mästerverk. Screeven av Ennio Morricone, som har skrivit mästerlig musik till många andra filmer, och till flertalet utav Sergio Leones filmer (om inte alla, jag vet inte riktigt).

Sergio Leone. Regissören. Mannen, myten, legenden, han som revolutionerade filmindustrin med sina västernrullar. Fotot i filmen är underbart, många gånger senare kopierat på grund av sitt pure pwnage, helt enkelt.

Filmen innehåller den, enligt mig, bästa scenen i filmhistorien - slutduellen. Tre personer i en pistolduell. Ojoj. Här faller allt bara på plats och kramas tillsammans så otroligt bra: musiken, fotot, spänningen. Jag tror hela scenen är runt fem minuter, och det enda som försiggår är att tre herrar står och tittar på varandra - ändå blir man inte uttråkad. Snarare tvärtom.

Kort sagt - se denna film.

Kommentarer
Tönt-Z

Filmen äger

2007-02-14 @ 22:56:41

Om du är en tönt och vill kommentera, gör det här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (visas ej publikt):

URL:

Kommentar:

Trackback