Allmän upplysning

Häromveckan omdirigerade jag och delar av min familj våra korpulenta gumpar till Sveriges stoltaste kalkstenshög, Gotland. Bland andra groteskt intressanta turistattraktioner besökte vi Gotlands Fornsal, länsmuseet, från vilket jag tänkte delge med er mina upplevelser, tämligen förkastligt dokumenterade av min lika förkastliga mobilkamera. Visst ni förresten att hela 67% av Sveriges nedskräpning genom tiderna har skett på Gotland? Nåväl.

In order of appearance, hehe.


I utställningens första sal fann vi bland annat denna primitiva grissmälla (vikingarnas motsvarighet till dagens flugsmällor) vars huvudsakliga användningsområde var att göra hushållet fritt från irriterande och inkräktande grisar.




Vidare fick vi se denna reklampelare, Elejthroluks, från tidigt 300-tal e. Kr. Köp en tvättmaskin och få två högkvalitativa rådjur på köpet.





Något slags reseannons.






I samma sal som reseannonsen hade de även sådana här kandiderande... vad heter det... grytingredienser.





Ett välbevarat par avbildningar föreställandes senmedeltida buktalare.






En hög cirkulärt metallskrot och svärdet som enligt informationsskylten hade använts till att skära upp skrotet - ursprungligen i form av en metallcylinder - i fråga.



En populär attraktion bland barnen var denna säck innehållandes 40 kilo fårspillning (spillning behandlas och värderas lika högt som silver på Gotland) som besökaren fick kånka runt på bäst han ville.


Till sist kom vi till utställningens höjdpunkt, stjärnan på showen, ljuset i tårtan, kungen av slottet - ett extremt välbevarat exemplar av äkta, svenskt tomrum.




Utmattade efter allt vi sett under dagen stapplade vi hemåt, och somnade samma sekund vi lade oss i våra halmsängar. Gotland är i sanning en ö värd att nämna.

Kommentarer

Om du är en tönt och vill kommentera, gör det här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (visas ej publikt):

URL:

Kommentar:

Trackback