Jävlars jävlar

Nu har detta samhällsomfattande (ja, jag talar om det samhälle där tekniken nu är en ofrånkomlig del av vardagen, där frånvaron av nämnda teknik skulle resultera i global tristess, det samhälle du lever i, precis) irritationsmoment gått för långt. Länge har jag nöjt mig med att utsättas för det och tänka "det är egentligen inte så viktigt", jag har kanske i min enfald klagat för mig själv i hopp om att någon ska tjuvlyssna, men nu får det banne mig vara nog.

En iPod
av valfritt slag
är
enligt den fria och allmänna definitionen av ordet
en mp3- eller mediaspelare.

Och det jag stör mig förjävla mycket på är det faktum att folk verkar tro något helt annat. Detta grundar jag på att jag gång på gång ser skyltar, lappar, bilder och andra sorters publikationer där folk i ett eller annat sammanhang skriver "en mp3-spelare1 eller iPod" när de syftar på valfri sorts mediaspelare. Vad fan? På vilket sätt skiljer sig en iPod från vilken annan mediaspelare som helst, och vad har drivit folk till denna ohyggliga feluppfattning av verkligheten?

Utöver det faktum att detta låter fullständigt idiotiskt (som att säga "Nej, det är inget djur, det är en älg", eller "Inga fordon eller bilar tillåtna" eller "Nej, jag är inte det, jag uppfyller bara alla kritierier som krävs för att kallas det") så ser jag ingen anledning att särskilja en grovt överskattad produkt på det sättet. Grovt överskattad, ja. Det är precis vad iPoden är och däri grundar också problemet. Hade inte iPoden gjort en så oförklarlig och ihållande succé hade mitt problem idag inte existerat.

Okej då. Om jag minns rätt var iPoden var smått revolutionerande när den kom, inte minst med sitt med all rätt hyllade menysystem som ännu inte överträffats av någon annan mediaspelare. Och hörlurarna som medföljde var bättre än de förkastliga plastbitarna man vanligtvis brukar få med sitt köp. Att folk köpte den är förståeligt. Utöver dessa fördelar finner jag dock ingen anledning till att den blivit så omåttligt populär, när det finns mediaspelare som:
  • Klarar fler format.
  • Har längre batteritid.
  • Inte är beroende av iTunes (Fy helvete? Hade jag en mediaspelare som krävde ett visst program för att man ska kunna föra över filer till den skulle jag kastat den i väggen eller sålt den på en gång. Att låsa spelare på det här viset är nästintill kriminellt i mina ögon.).
  • Har bättre ljud (vilket jag själv och andra, oberoende, individer själva bevisat med en jämförelse av samma låt med samma hörlurar).
  • Och så vidare.
Hade iPoden aldrig blivit så omotiverat populär på grund av ignoranta och ovetande människors konsumerande hade begreppet iPod aldrig blivit så fastetsat i folksjälen.

Så snälla cpbarn och idioter: iPod är i sig ingen särskild mediaspelare, och bör därför ej heller särbehandlas som en sådan. Och köp den inte, för Guds skull..

1. Ofta endast "mp3", "en mp3", ja det låter ju jävligt logiskt.

Kommentarer
Tönt-Anonym

oh yeeeeeeeeeees. ipod sux

2007-12-07 @ 23:46:27
Tönt-Petter Engblom

Kära DKD och alla andra läsare.

iPod är inte överskattad. Det är mycket mer än bara det du tagit upp. Saker som inkluderas är förpackningen som dessa dagar spelar oerhörd stor roll! "Att låsa spelare på det här viset är nästintill kriminellt i mina ögon" ..det gör faktiskt Samsung också. Och i början var inte iPod låst. Todiloo!

Bra inlägg, vi får se hur det går för iPod touch och dess "fettiga skärm" :)

Tönt-Timmy

Apples produkter är sjukt överskattade. Speciellt Ipod. Cowon/Meizu är bättre, billigare, tar fler format, har större och skarpare skärmare, bättre ljud, och ser bättre ut.

2007-12-08 @ 01:30:09
Tönt-tnöT

i.. con-quer

2007-12-08 @ 19:32:05
Tönt-Anonym

Petter Engblom: Dina argument suger. Vem fan tycker om Samsung? Vem fan bryr sig om hur det var förr?

2007-12-09 @ 17:25:36
Tönt-GABRIEL

Jag håller med. Fast, nu känner jag (tyvärr) att jag vill ha en ipod för det är den enda (vad jag vet) mp3-spelaren som har 160 gb minne. Tipsa mig gärna om en annan spelare med mycket minne. :) Men ipod är så sjuuuuuukt överskattade så man kräks.

2007-12-09 @ 20:32:20
Tönt--en är överkörd :(

:(

2007-12-09 @ 22:12:02
URL: http://pidaproductions.se/
Tönt-Z

fy fan...Apple hör hemma i magsäcken o nowhere else...Samsung ska hålla sig till sina skärmar, inte tillverka fula mp3's och iRiver ska man använda till o skölja allt skit med..

Mäh andra hor: iRiver äger dej, ditt majzkorn

2007-12-10 @ 20:56:39
Tönt-Tönt-Tönt

Jag hatar folk som säger "mp3" om sin icke-Ipod och "ipod" om sin ipod. Och så hatar jag ipod.
Det enda bra är att man kan installera Rockbox och köra vilka format man vill.

2007-12-13 @ 18:50:05
URL: http://dkd.blogg.se
Tönt-nikemo

ta det med facket, din lilla skit

2007-12-20 @ 01:30:40
Tönt-Töntellitönt

pusslipluss

2007-12-25 @ 13:47:36
Tönt-Z

o.O kom just på ett fel som du gjorde Mohlin...trodde du hade lärt dig det på DK:n...man använder bara asterisk om du ska ha med en fotnot :S fast det är egentligen ingen regel så..hmm...

2007-12-27 @ 23:22:12

Om du är en tönt och vill kommentera, gör det här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (visas ej publikt):

URL:

Kommentar:

Trackback